Jun 3, 2010

Tazkirah : Bersaing Cara Sihat (2)

'Eh, malam ni mereka nak buat tayangan? Nanti ramai junior-junior tiada malam ni. Aku dah rancang nak buat Al-Mulk. Kena buat sesuatu ni.'

Kelihatan beberapa orang dalam surau sedang membuat persiapan untuk mengadakan tayangan. Mereka melaraskan LCD projektor, pembesar suara dan juga komputer riba. Amir berfikir-fikir apa yang perlu dilakukannya. Lalu jemarinya pantas menekan kekunci telefon bimbit.

Gambar Hiasan

"Malam ni diorang buat tayangan. Kita kerahkan orang-orang kita untuk ajak semua junior-junior untuk ke Al-Mulk. Jangan biarkan mereka buat tayangan."

Amir menunggu di hadapan surau. Sambil itu dia tersenyum kepada mereka yang sedang membuat persiapan tayangan. Seorang daripada mereka menyalaminya dan turut menunggu di hadapan surau. Selang beberapa minit tibalah junior-junior yang diajak mereka.

"Assalamu'alaikum Abang Meor! Dah mula ke belum..."


Belum sahaja Abang Meor yang disapa itu menjawab, Amir terlebih dahulu memintas,

"Wa'alaikumussalam. Eh, enta buat apa kat sini? Jom, kita kan dah janji nak buat Al-Mulk malam ni? Jom kita ke surau blok sana."

"Eh, malam ni kan ada Tayangan Palestin bang?"

"Takpelah, jom..."

Sambil dia mengajak hampir 10 orang junior yang hadir. Abang Meor hanya melihat. Dan tayangan pada malam itu terpaksa ditunda. Hampir tiada junior yang datang. Yang datang pun, diganti dengan majlis bacaan Al-Mulk juga di surau itu oleh teman-teman Amir. Amir merasakan dia telah berjaya memastikan mereka dapat mengelakkan junior-junior mereka daripada terpengaruh.

Keesokkan harinya ketika halaqoh,

"Jadi, ada apa-apa musykilah? Apa perkembangan terbaru dakwah kita?" Sang Murobbi membuka ruang untuk berkongsi pendapat dan pengalaman.

"Alhamdulillah, semalam kami semua berjaya buat Al-Mulk. Ramai junior datang. Asalnya ramai yang nak datang ke tayangan group yang satu lagi, tapi kami suruh semua datang Al-Mulk juga."

Lalu Amir menceritakan dengan lengkap kronologi cerita semalam. Strategi yang dilaksanakannya dan hasilnya. Dia merasakan telah melakukan sesuatu yang bijak.

"Astaghfirullahal'azim...akhi, antum halang mereka berdakwah?"

"Ana bukan halang mereka. Ana cuma ajak mereka ke Al-Mulk. Beri tazkirah juga. Dakwah juga. Kan itu berlumba-lumba dalam kebaikan?" Amir cuba mempertahankan tindakannya.

"Akhi, berlumba-lumba juga. Tapi antum kenalah jaga adab sedikit dalam bertindak. Junior-junior dah datang depan-depan mereka. Antum pergi ajak mereka semua tinggalkan tempat itu depan mata group-group tu? Itukan menghalang namanya?"

"Lebih baik, daripada junior-junior terpengaruh dengan mereka."

"Terpengaruh dengan apa? Mereka kan juga berdakwah? Mereka juga mengajak orang kepada kebaikan. Kepada Islam. Bukannya mereka buat ajaran sesat. Kita pun banyak mencontohi mereka. Kalaupun nak bersaing, bersainglah cara sihat. Tak perlu dihalang-halang depan-depan sepeti itu."

Amir terdiam berfikir.

"Kalau memang kita dah rancang nak buat Majlis Al-Mulk, buat sahaja. Ajak je junior-junior yang masih ada di blok kita. Tak perlu halau-halau mad'u orang. Itu namanya menghalang-halangi. Orang kafir je yang menghalang-halangi orang lain daripada kebaikan.

Orang-orang yang kafir dan menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah, Allah menghapus perbuatan-perbuatan mereka. [Surah Muhammad (47):1]

Kita bersaing cara sihat. Orang nak ikut mereka, kita biar. Orang nak ikut JIM ke, Tabligh ke, PAS ke, ISMA ke, apa-apa je lah. Asalkan jemaah Islam, semua bagus. Kita tawarkan kepada mereka apa yang baik pada kita. Cukup. Tak perlu kata orang lain tak betul, orang lain salah, dan macam-macam lagi."

"Nanti mad'u kita berkurang.."

"Mad'u berkurang bukan masalah mereka rampas daripada kita. Mad'u kita berkurang kerana kita kurang berusaha. Mereka lebih proaktif bergerak, lalu mereka dapat cari orang. Jadi sekarang kita kena berusaha lebih daripada mereka. Kita kena buat halaqoh dengan lebih baik. Kita kena sampaikan ayat-ayat Al-Quran yang lebih sesuai."

Amir terdiam dan terus berfikir.

"Akhi, Yusuf Qaradhawi pun dah tulis dalam bukunya, Fiqh Ikhtilaf. Fiqh Perbezaan Pendapat. Beliau sendiri mengatakan dalam mukaddimah bukunya,

"Hati saya resah jika musuh itu datang dari dalam tubuh kebangkitan Islam itu sendiri. Satu gerakan Islam melancarkan makar terhadap gerakan Islam yang lain.

Saya pun tidak resah bila di dalam tubuh kebangkitan Islam terdapat pelbagai madrasah, kelompok, atau jemaah, yang masing-masing mempunyai manhaj yang tersindiri dalam berkhidmat dan berjuang menegakkan Islam di muka bumi, sesuai dengan sasaran, skala prioriti dan tahapan mereka.

Saya tidak termasuk orang-orang yang bermimpi menginginkan dan menyerukan kepada satu jemaah atau satu gerakan Islam yang akan menghimpun semua aktivis Islam dalam satu sistem dan di bawah satu pimpinan. Terlalu banyak masalah yang merintanginya di samping impian yang memang tidak kena pada tempatnya."

(Fiqh Ikhtilaf, Mukaddimah, m/s 10)

Tiada masalah pelbagai jemaah yang ada. Semuanya menyeru kepada kebaikan. Kita buat yang terbaik, dan biarkan mereka berbuat sesuai dengan keyakinan mereka. Yang kita lihat mereka silap, tegur. Cukup. Kalau mereka tidak mahu berubah, kita sudah melaksanakan tanggungjawab kita untuk menegur. Jadilah seperti doktor yang menyintai para pesakitnya. Bayangkan sekarang ini dunia terkena wabak dan semua doktor perlu bekerjasama untuk membantu para pesakitnya. bayangkan pula jika para doktor ini sibuk bergaduh melarang para pesakitnya untuk datang ke klinik dan hospital doktor lain. Padahal pesakit yang tenat masih ramai di luar sana? Mengapa berebut pesakit yang sedikit ini? Cari dan ubati pesakit-pesakit yang masih tenat. Dan kalau pesakit kita mencari doktor lain, biarkan. Berbahagialah kerana mereka akan diubati oleh doktor-doktor yang lain. Yakinlah, dunia ini akan berubah jika semua da'inya bersikap seperti doktor ini."

"Ana rasa ana tersilap selama ni. Ana tersilap dalam memandang cara persaingan dengan jemaah yang lain. Memang betul, kalau mereka tidak ditarbiyah oleh kita, mereka akan ditarbiyah oleh orang lain. Kita pun bukan mampu tarbiyah mereka semua. Jangan nanti mereka tidak ditarbiyah langsung sudahlah. Jadi apa perlu ana buat sekarang akh?"



"Ana sarankan antum cuba minta maaf daripada Meor tu. Dan buat yang lain, ana minta sampaikan juga pemahaman ini kepada saudara-saudara kita yang lain. Semoga dakwah kita lebih berkah, insya-Allah"

Ungkapan Insya-Allah bergema di ruangan itu. Ahli halaqoh yang lain semakin faham dengan masalah perbezaan pendapat.
Berbeza bukan bermakna bermusuh. Berbeza bukan bermakna berpecah. Berbeza itu menunjukkan keindahan ciptaan Allah. Berbeza cara namun menuju ke jalan yang sama, REDHA ILAHI. Itulah dia kesatuan ummah. Bersatu di bawah naungan tauhid dan akidah yang sama.

Cinta Tarbiyah dan Dakwah!

~End Of Post~

Share

10 comments:

assyahida June 3, 2010 at 7:54 AM  

"Kita bersaing cara sihat. Orang nak ikut mereka, kita biar. Orang nak ikut JIM ke, Tabligh ke, PAS ke, ISMA ke, apa-apa je lah. Asalkan jemaah Islam, semua bagus. Kita tawarkan kepada mereka apa yang baik pada kita. Cukup. Tak perlu kata orang lain tak betul, orang lain salah, dan macam-macam lagi."

~tertarik dgn statement ni. sgt tertarik!
~ realiti kini, ada jemaah yang bertikam di belakang. mengkritik dan mengkritik jemaah lain. dirasakan jemaahnya shj yang bnar. dirasakan fikrahnya shj yg jelas.

skdr bkongsi pglman..

~"nti.. sayang terlepas ke jemaah lain"
~"kita kwn, tapi fikrah kita bmusuh"
dan sy pnh dikritik lantaran mngikuti jmaah lain.

begitukah hidup di dalam jmaah Islam? mengkritik jmaah lain. buknkah kt hakikatny fikrah yg bsatu ats Islam?

~susah nak sedarkan individu2 ini. hingga skg, mreka msih mganggp jmaah lain salah.

sedarlah..hakikatnya kita adalah Muslim. mad'u dan daie.

~sama2 susuri kisah assyahid Hassan al-Banna dalam pjuangannya di dlm I.Muslimin

~sama2 mengisalahkan diri.. itu sebaiknya kan?
^_^

Fakhrullah Bin Mawardi June 3, 2010 at 8:44 AM  

subhanAllah..jzkk akhi..terubat hati akh meor tu..hehe..satu perkongsian yg patut semua da'i yang ingin berlumba2 dlm kebaikan mengetahuinya..semoga selepas ini sikap berlapang dada dalam hati kita semua ditouch-up agar tidak menyinggung perasaan saudara seislam kita yg lain..kesian juga akh meor tu, dah ready nak wat tayangan untuk mengingatkan akan saudara kita di palestine..tapi di'TUNDA' hanya dengan liqo al-Mulk yg dirasakan lebih penting dan rasmi untuk dibuat..semoga menjadi pengaaran buat kita bersama..yg penting akh meor ada inform ana yg dia tenang ja dgn keadaan tu..nak buat apa dah mmg ini halangan kita dlm berjuang..halangan bukan hanya dari musuh islam..kita sabar dan ikhlaskan niat..yg penting akh meor terubat sikit hati dia sebab dapat bagi tazkirah mengenai palestine di liqo al-mulk yang penting tu..dia ada inform ana dia ucapkan syukran kerana bagi dia peluang bagi tazkirah n ilaj perkara2 yang perlu..

muSafir June 3, 2010 at 12:27 PM  

Hm..
jemaah.. hu3

nice..
pencerahan yg bagus!!!! bagi yang masih terkeliru-tak faham-tak puas hati-

buka hati, buka minda,

ada ilmu---> faham---> bukan taqlid semata-mata =)

inilahjalanku June 3, 2010 at 7:05 PM  

eh..ade lagi ker org macam nie..bukan kat UTP kan? Budak UTP sume best2.. mane ade wat perangai camtu..risau juga kalau ada yg macam FIRAUN (7:123)

Berbahagialah kerana mereka akan diubati oleh doktor-doktor yang lain. Yakinlah, dunia ini akan berubah jika SEMUA DA'INYA BERSIKAP SEPERTI "DOKTOR" INI. ~ ana suka dgn ayat ni

XX June 4, 2010 at 2:25 AM  

selalu confuse..
kejap macam jelas, kejap macam kabur.

kita meraikan semua yang mengajak kepada islam.
kita berada dlm jemaah ini kerana kita rasa ini jemaah yg terbaik utk kita lebih kenal islam dan berdakwah.
tapi terbaik bagi kita, x semestinya terbaik bagi pndangan orang lain.

jadi, kalau orang tu rasa jemaah lain lebih baik, silakan ikut jemaah tu.

betul ker?

sejauh mana usaha tu?

umairzulkefli June 6, 2010 at 10:02 PM  

To assyahida : Perkara yang mudah jika disikapi dengan akal yang sihat, namun menjadi mimpi jika disikapi dengan nafsu dan emosi..

To Fakhrullah Bin Mawardi : Eh, ente kenal ke Akhi Meor? huhu~~

To muSafir : Bekerjasama dalam hal-hal yang disepakati, berlapang dada dalam hal-hal yang tidak disepakati.

To inilahjalanku : Cerita ini adalah kisah benar separuhnya...(^_^) Siapa yang makan cili terasa pedasnya..

To XX : Apa nak dipeningnya...kalau dah memang orang lain tak nak ikut kita, baiki je diri...smpai org nmpk kita ni bagus, dan kita dapat yakinkan dia untuk ikut kita. Tapi ada orang yang takut sangat mad'u ikut orang lain, sampai halang-halang orang lain buat baik, halang mad'u daripada jumpa orang lain tu..memang perangai orang tak bertamadun, takut serta hipokrit lagi primitif! [47:1]

Anonymous,  June 7, 2010 at 12:43 AM  

ye betul.menghalang madu'nya dari jumpe orang lain kerana takut madu' nya akan 'lari'.mmg perkara ni betul2 terjadi sampaikan diminta jgn dekati org tu(akhwat@ikhwah).mcm mereka tu ada buat salah dan membawa ajaran dan phman yg sesat pulak!mcm mane nak bg pencerahan pd mereka yg berfikiran begini?
-kadang2 susah juga nak menasihati dan menegur mereka yg ada fikrah islam ni

Ar-Rijal July 2, 2010 at 7:57 AM  

salam..erm..bila jemaah didahulukan dari Islam..Bukannya Islam didahulukan dari jemaah...Mungkin pengertian jamaah pun tak jelas..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

..::Inspirasi::..

Siapakah Penulis Yang Baik?

Penulis yang baik adalah yang penulisannya memberikan kesan kepada jiwa insan. Seterusnya, penulis itu mampu menjadi inspirasi, contoh, qudwah kepada pembacanya.

Akhirnya sekali, dia tidak akan hanya tersekat dalam alam penulisan, bahkan di alam realiti dia tetap mampu menjadi satu model kepada ummat.

Penulis Yang Terbaik

Tips 1: Hubungan Dengan Allah SWT

Ya, hubungan dengan Allah SWT. Seorang yang hendak menjadi penulis yang terbaik perlulah menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Mencintai perintah-Nya dan melaksanakannya. Membenci kemungkaran ke arah-Nya dan mencegahnya. Tidak melekatkan diri kepada apa yang Allah murka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti diri di hadapan-Nya.

Kenapa hubungan dengan Allah SWT itu diletakkan yang pertama?

Banyak sebab. Tapi, antara sebab yang utama adalah, kita hendak menulis sesuatu yang memberi kesan pada jiwa insan. Justeru, apakah logik kita tidak meminta kepada Yang Membolak Balikkan Jiwa Insan? Kita perlu sedar bahawa, Allahlah TUAN kepada Hidayah. Bukankah adalah perkara yang normal kita tunduk kepada-Nya agar dia membantu kita? Sedang kita ini tidak mampu memberikan hidayah walau kepada orang yang kita cintai.


Sesungguhnya kau tidak akan mampu memberikan hidayah kepada orang yang kau cintai, tetapi Allah lah yang memberikan hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki…” Surah Al-Qasas ayat 56.

Tips 2: Kerendahan Hati
Seorang yang ingin menggerakkan dirinya menjadi penulis yang baik, perlulah mendidik jiwa dan hatinya untuk sentiasa rendah. Rendah di sini adalah merasa kerdil di hadapan Allah SWT. Ini untuk menjaga keikhlasan, mengelakkan diri dari riya’, ujub, takabbur.
Riya’, ujub, takabbur, semua itu adalah hijab dalam amalan. Ia membuang keberkesanan penyampaian kita. Sifat-sifat mazmumah itu akan menyebabkan perjalanan penulisan kita juga terpesong. Nanti kita akan rasa cepat hendak membantah pendapat orang lain, tidak boleh ditegur, rasa senang nak menyalahkan orang dan sebagainya.

Kerendahan hati sangat penting dalam menjamin kebersihan perjalanan penulisan kita.

Apakah hati yang hitam mampu mencahayakan hati yang lain?

Tips 3: Dahagakan Ilmu
Kita tidak mencari ilmu seperti orang yang sudah kekenyangan. Maka kita akan rasa malas untuk menambah ilmu apabila kita rasa diri kita sudah penuh. Seorang penulis perlu sentiasa merasakan dirinya tidak cukup. Maka dia akan bergerak untuk mengisi dirinya dengan pelbagai ilmu.

Ilmu penulisan, ilmu-ilmu asas kehidupan, ilmu bahasa, ilmu realiti, dan bermacam-macam ilmu lagi.

Penulis perlu sedar bahawa, seseorang yang tidak mempunyai apa-apa, tidak akan mampu memberikan apa-apa.

Maka seorang penulis perlu mempunyai ‘apa-apa’ untuk menulis.

Amatlah penting bagi seorang penulis untuk mengekspansikan capaian ilmunya. Ilmu bukan sekadar di dalam kelas, di dalam buku teks. Bahkan seluruh kehidupan ini mampu dijadikan sumber ilmu pengetahuan. Semuanya boleh diambil dan diterjemahkan kepada idea.

Banyak membuat kajian, banyak membuat pembacaan, banyak bertanya, banyak memerhati dan banyak berfikir. Ilmu-ilmu yang berjaya diraih, insyaAllah akan mampu menjadi ‘trigger’ kepada idea.

Tips 4: Disiplin

Tidak akan mampu seseorang itu menjadi penulis yang terbaik tanpa disiplin. Perlu ada disiplin dalam menulis. Perlu juga ada disiplin dalam mengimbangi kehidupan sebagai penulis dan sebagai pelajar, pekerja, anak, bapa, ibu dan sebagainya.

Sebab itu, apa yang saya selalu lakukan dalam hal disiplin ini adalah JADUAL.

Susun waktu. Sesungguhnya Allah tak akan memberikan manusia 24 jam sekiranya 24 jam itu tidak cukup untuk manusia. Tetapi manusialah yang tidak menggunakan 24 jam itu dengan sebaik-baiknya. Sebab itulah kita sering merasakan kita tidak mampu melaksanakan kerja.


Tips 5: Istiqomah
Seorang penulis yang terbaik itu, mencapai tahapnya yang tertinggi adalah apabila dia istiqomah. Bukannya bila pelawat website, blog sudah mencapai juta, dia mula bermalas-malasan.

Orang kata, hendak menjadi juara itu tidak sesusah hendak mengekalkan kejuaraan.

Penulis yang mampu menjadi contoh adalah penulis yang istiqomah.

Istiqomah dalam penulisannya. Istiqomah pula dalam menjaga peribadinya dalam menjadi qudwah kepada ummah.

Penutup

Saya tak rasa gembira kalau pembaca membaca penulisan saya, kemudian dia rasa seronok-seronok,tanpa membawa apa-apa daripada penulisan saya ke dalam kehidupannya.

Pada saya, seorang penulis itu bukan seorang penghibur.

Penulis adalah yang membina ideologi ummah, memimpin pemikiran ummah.

Justeru, penulis yang berjaya, adalah penulis yang penlisannya mampu memberikan kesan kepada kehidupan manusia.


~Hilal Asyraf ~

ms.langitilahi.com

  © Blogger template template alfatih by alFatihtudio 2009

Back to TOP