May 23, 2009

Perfectionist!

Dalam dunia ini terdapat bermacam-macam jenis manusia. Ada yang sangat-sangat pemaaf, ada yang sangat-sangat pemarah, ada yang sangat pendiam, ada yang tak tahu macam mana nak diam, dan ada pula yang seperti tidak ada perasaan. Kesimpulannya, terdapat pelbagai jenis manusia dan terdapat jugalah pelbagai ragam yang dijumpai.

Mengapa semua jenis manusia ini ada? Allah tdak pernah menciptakan sesuatu dengan sia-sia. Firman Allah:
(yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.
[3:191]

Tujuan Allah menciptakan pelbagai jenis manusia dan ragamnya adalah untuk :
Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal.
[49:13]


Ya. Tujuannya adalah supaya kita saling mengenal. Mengenal serta memahami.

Ada orang bertanya tentang kawannya:
"Kawan saya ni rasa dia je yang betul. Pendapat dia saja yang boleh diterima. Kalau saya bagi pendapat, mesti kena tolak punyalah. Semua kena ikut cara dia. Lepas tu, tak boleh silap sikit, mesti disalahkannya. Boleh ke orang macam ni dijadikan kawan?"


Jawapannya ; Boleh!

Tetapi pasti ada caranya.

Orang yang merasakan dirinya perfect atau serba sempurna ini sebenarnya telah tersilap bersikap. Apabila seseorang merasakan dirinya sempurna, maka yang terlihat di matanya hanyalah kesilapan orang lain. Dan ini adalah satu sikap yang amat tidak sihat. Mereka yang memiliki sikap ini sepatutnya dibantu agar keluar daripada kepompong sikapnya itu. Cara bersikap yang paling wajar dengan orang yang seperti ini adalah memberi perhatian kepadanya dengan perasaan kasihan dan keikhlasan untuk membantunya. Membenci dan menjauhi serta mengutuknya di belakang hanya akan memburukkan keadaan.

Beberapa cara yang boleh dilakukan apabila berhadapan dengannya:

  1. Ingatlah bahawa dia merupakan seorang yang mempunyai masalah dan sepatutnya dibantu. Dia juga seorang manusia yang berhak untuk hidup secara normal dan harmoni seperti orang lain.

  2. Setiasa cuba memberikan layanan yang terbaik ketika bersama dengannya. Dalam benak kita, sentiasalah berfikir bagaimana hendak membantunya mengubah sikapnya itu. Biarkan dia melayan kita dengan perangai yang tidak baik, namun kita tetap menunjukkan akhlaq yang terbaik kepadanya. Jangan risau, setiap usaha kesabaran kita akan dibalas dengan pahala yang banyak dari Allah. Orang yang kuat itu ialah orang yang mampu menahan marahnya ketika dia sedang marah-(Self-control). Insya-Allah ada perubahan yang akan terlihat pada dirinya.

  3. Sentiasalah memberi salam dan tersenyum kepadanya. Senyum secara ikhlas dari hati. Biarkan dia memandang pelik kita, tapi kita tetap berusaha membantunya.

  4. Jika setelah berbulan-bulan berusaha memperbaiki keadaan, namun dia tetap seperti itu, maka jangan risau. Tetaplah berterusan menjaga hubungan baik dengannya. Di samping itu, berdoalah agar dia diberi petunjuk dan hidayah daripada Allah, agar mampu mengubah sikapnya.

Akhir sekali, ingatlah, semua yang berlaku kepada kita dan di sekeliling kita adalah ujian daripada Allah untuk memantapkan diri kita menghadapi cabaran yang mendatang. Bila berhadapan dengan situasi seperti ini, cubalah untuk memperbaiki keadaan, jangan sekali-kali berfikir bahawa mereka yang muncul ini hanya saja-saja hendak mengganggu kehidupan kita.Ingat, setiap yang berlaku pasti ada sebabnya, kerana Allah tidak pernah menjadikan sesuatu itu sia-sia. Terpulanglah kepada kita untuk mencari hikmah di sebaliknya dan memperbaikinya atau merungut menanti perubahan datang sendiri.

Jadilah unsur yang MELAKUKAN PERUBAHAN, bukan unsur yang MENUNGGU PERUBAHAN. Share

1 comments:

FRESHIE May 23, 2009 at 11:19 PM  

ya Allah..benar sekali.. rasa xtahan brhadapan dgn org yg bprangai menyakitkan hati terus saja ada perasaan benci. bagus artikel ini

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

..::Inspirasi::..

Siapakah Penulis Yang Baik?

Penulis yang baik adalah yang penulisannya memberikan kesan kepada jiwa insan. Seterusnya, penulis itu mampu menjadi inspirasi, contoh, qudwah kepada pembacanya.

Akhirnya sekali, dia tidak akan hanya tersekat dalam alam penulisan, bahkan di alam realiti dia tetap mampu menjadi satu model kepada ummat.

Penulis Yang Terbaik

Tips 1: Hubungan Dengan Allah SWT

Ya, hubungan dengan Allah SWT. Seorang yang hendak menjadi penulis yang terbaik perlulah menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Mencintai perintah-Nya dan melaksanakannya. Membenci kemungkaran ke arah-Nya dan mencegahnya. Tidak melekatkan diri kepada apa yang Allah murka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti diri di hadapan-Nya.

Kenapa hubungan dengan Allah SWT itu diletakkan yang pertama?

Banyak sebab. Tapi, antara sebab yang utama adalah, kita hendak menulis sesuatu yang memberi kesan pada jiwa insan. Justeru, apakah logik kita tidak meminta kepada Yang Membolak Balikkan Jiwa Insan? Kita perlu sedar bahawa, Allahlah TUAN kepada Hidayah. Bukankah adalah perkara yang normal kita tunduk kepada-Nya agar dia membantu kita? Sedang kita ini tidak mampu memberikan hidayah walau kepada orang yang kita cintai.


Sesungguhnya kau tidak akan mampu memberikan hidayah kepada orang yang kau cintai, tetapi Allah lah yang memberikan hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki…” Surah Al-Qasas ayat 56.

Tips 2: Kerendahan Hati
Seorang yang ingin menggerakkan dirinya menjadi penulis yang baik, perlulah mendidik jiwa dan hatinya untuk sentiasa rendah. Rendah di sini adalah merasa kerdil di hadapan Allah SWT. Ini untuk menjaga keikhlasan, mengelakkan diri dari riya’, ujub, takabbur.
Riya’, ujub, takabbur, semua itu adalah hijab dalam amalan. Ia membuang keberkesanan penyampaian kita. Sifat-sifat mazmumah itu akan menyebabkan perjalanan penulisan kita juga terpesong. Nanti kita akan rasa cepat hendak membantah pendapat orang lain, tidak boleh ditegur, rasa senang nak menyalahkan orang dan sebagainya.

Kerendahan hati sangat penting dalam menjamin kebersihan perjalanan penulisan kita.

Apakah hati yang hitam mampu mencahayakan hati yang lain?

Tips 3: Dahagakan Ilmu
Kita tidak mencari ilmu seperti orang yang sudah kekenyangan. Maka kita akan rasa malas untuk menambah ilmu apabila kita rasa diri kita sudah penuh. Seorang penulis perlu sentiasa merasakan dirinya tidak cukup. Maka dia akan bergerak untuk mengisi dirinya dengan pelbagai ilmu.

Ilmu penulisan, ilmu-ilmu asas kehidupan, ilmu bahasa, ilmu realiti, dan bermacam-macam ilmu lagi.

Penulis perlu sedar bahawa, seseorang yang tidak mempunyai apa-apa, tidak akan mampu memberikan apa-apa.

Maka seorang penulis perlu mempunyai ‘apa-apa’ untuk menulis.

Amatlah penting bagi seorang penulis untuk mengekspansikan capaian ilmunya. Ilmu bukan sekadar di dalam kelas, di dalam buku teks. Bahkan seluruh kehidupan ini mampu dijadikan sumber ilmu pengetahuan. Semuanya boleh diambil dan diterjemahkan kepada idea.

Banyak membuat kajian, banyak membuat pembacaan, banyak bertanya, banyak memerhati dan banyak berfikir. Ilmu-ilmu yang berjaya diraih, insyaAllah akan mampu menjadi ‘trigger’ kepada idea.

Tips 4: Disiplin

Tidak akan mampu seseorang itu menjadi penulis yang terbaik tanpa disiplin. Perlu ada disiplin dalam menulis. Perlu juga ada disiplin dalam mengimbangi kehidupan sebagai penulis dan sebagai pelajar, pekerja, anak, bapa, ibu dan sebagainya.

Sebab itu, apa yang saya selalu lakukan dalam hal disiplin ini adalah JADUAL.

Susun waktu. Sesungguhnya Allah tak akan memberikan manusia 24 jam sekiranya 24 jam itu tidak cukup untuk manusia. Tetapi manusialah yang tidak menggunakan 24 jam itu dengan sebaik-baiknya. Sebab itulah kita sering merasakan kita tidak mampu melaksanakan kerja.


Tips 5: Istiqomah
Seorang penulis yang terbaik itu, mencapai tahapnya yang tertinggi adalah apabila dia istiqomah. Bukannya bila pelawat website, blog sudah mencapai juta, dia mula bermalas-malasan.

Orang kata, hendak menjadi juara itu tidak sesusah hendak mengekalkan kejuaraan.

Penulis yang mampu menjadi contoh adalah penulis yang istiqomah.

Istiqomah dalam penulisannya. Istiqomah pula dalam menjaga peribadinya dalam menjadi qudwah kepada ummah.

Penutup

Saya tak rasa gembira kalau pembaca membaca penulisan saya, kemudian dia rasa seronok-seronok,tanpa membawa apa-apa daripada penulisan saya ke dalam kehidupannya.

Pada saya, seorang penulis itu bukan seorang penghibur.

Penulis adalah yang membina ideologi ummah, memimpin pemikiran ummah.

Justeru, penulis yang berjaya, adalah penulis yang penlisannya mampu memberikan kesan kepada kehidupan manusia.


~Hilal Asyraf ~

ms.langitilahi.com

  © Blogger template template alfatih by alFatihtudio 2009

Back to TOP