Nov 2, 2009

Cerpen : Suara Persaudaraan


Pagi itu sepi.

Hening.

Sesekali terdengar kicauan burung berzikir mengangungkan Rabbnya, menambah ketenangan yang dirasakan bagi setiap jiwa yang hidup dan sentiasa memikirkan tentang kebesaran ciptaan tuhan.

Sungguh, pagi itu Universiti Tarbiyah Pendakwah (UTP) terasa bergitu menenangkan.


Di suatu bilik kolej kediaman, detakan papan kekunci laptop milik seorang pelajar mahsiswa tahun 2 memecahkan keheningan suasana. Jiwanya merasa terpanggil untuk menggerakkan tetikus untuk menghubungi saudaranya yang dicintai melalui perisian berbual maya Google Talk atau yang lebih dikenali sebagai Gtalk. Kemajuan teknologi yang ada digunakan sebagai wasilah mencari redha Allah, merapatkan ukhuwwah.


Lalu terjadilah sebuah perbualan yang begitu manis di antara mereka berdua :






Soutul Ikhwah
:
Assalamu’alaikum Akh...
Sabahan Muslim
:
Wa’alaikumussalam...
Soutul Ikhwah
:
Antum punye test jam brapa hari ni akh?
Sabahan Muslim
:
3-5 PM
Soutul Ikhwah
:
Owh, ptg..
Sabahan Muslim
:
Pagi ni ada lab
Soutul Ikhwah
:
oo..
Akh, ana rasa belum mampu la akh.
Sabahan Muslim
:
Belum mampu apanya akhi?
Soutul Ikhwah
:
Belum mampu nak buat...
Sabahan Muslim
:
Buat apa si...
Soutul Ikhwah
:
Sabahan Muslim
:
Huhu..yang pasal nikah tu kaa..
x dpt byngkn if kita di posisi dia kan
subhanallah
Soutul Ikhwah
:
Huhu...
lagi2 kalau yg jd abu darda' tu antum
Sabahan Muslim
:
Hehe...
Soutul Ikhwah
:
Kalau si Ipin apatah lagi
Sabahan Muslim
:
Huhu~~
rencana Illahi.. wallahu'alam
ana akan cuba jadi abu darda' untuk antum
haha
mana tau antum ada nak akhwat sabah
mari ana jadi pengantar
Soutul Ikhwah
:
itu le..hahaha..
tp ape pun..
ana sayang antum semua...
Sabahan Muslim
:
=)
sayang antum juga..................
(boleh la jadi abu darda' ni)
Soutul Ikhwah
:
sebab antum semua adalah org yg Allah kurniakan pd ana
untuk sama2 berjuang di jalan ini
Sabahan Muslim
:
T_T
(touching)
Soutul Ikhwah
:
ana harapkan ukhuwah kita sampai ke syurga....
Sabahan Muslim
:
(ngam2 lagu yg ana tengah play lagu i'tiraf haddad alwi)
terimalah premintaan kami ya Allah
Soutul Ikhwah
:
Huhu.. amiin...
kita kena sama-sama saling kuat-menguatkan di jalan Allah ini...
Sabahan Muslim
:
insyaAllah khi..
Soutul Ikhwah
:
kalau bukan kita, siapa lagi...
Sabahan Muslim
:
saling menyabarkn, mengingatkn, nasihatkn, n so on so forth
Soutul Ikhwah
:
insya-Allah kitalah yang membuat perubahan yang terbaik di jalan Allah ini
Sabahan Muslim
:
takbir.....
(macam ceramah politik la pula)
Soutul Ikhwah
:
Allahuakbar!!
Huhu.. ESQ la
Itu lain..
Sabahan Muslim
:
Ha... betul3(gaya upin ipin sket...)
Soutul Ikhwah
:
takbir yg deras!
Sabahan Muslim
:
ALLAHUAKBAR..............................
hehe
Soutul Ikhwah
:
huhu
Sabahan Muslim
:
(capital letter ilustrate deras)
Soutul Ikhwah
:
skg copy paste chat kita nih...
tulis kt blog
huhu~~
kalo jd cerpen mntp nih..haha
Sabahan Muslim
:
Antum buat la..huhu~~
Soutul Ikhwah
:
Ok la akh, ana ade kelas la.
Sabahan Muslim
:
K, lillahita'ala ye...
Soutul Ikhwah
:
Insya-Allah...
doakan kesejahteraan para ikhwahfillah spnjang hr nih
Sabahan Muslim
:
selamanya
Soutul Ikhwah
:
insya-Allah....
salam...
Sabahan Muslim
:
Salam
=)
Soutul Ikhwah
:
(^_^)v

'Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi-Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah)Mu, bersatu memikul beban dakwah-Mu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia mendaulat dan menyokong syariat-Mu, maka eratkanlah ikatan-Nya ya Allah.

Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini. Tunjuklah kepada hati-hati ini dengan limpahan iman jua keyakinan dan keindahan tawakkal kepada-Mu. Hidup suburkan hati-hati ini dengan pengetahuan sebenar tentang-Mu.

Jika Engkau mentadirkan mati, maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.

Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan kami Muhammad, keluarga dan para sahabat baginda semuanya. Amin."




 

UKHUWWAH FILLAH ABADAN ABADA...

~End Of Post~
Share

11 comments:

Fakhrullah Bin Mawardi November 2, 2009 at 12:30 PM  

subhanallah..ish3..sapa la yg chat smpai diupload ke blog ni..moga menjadi tatapan tetamu untk saling mncintai saudaranya atas dasar kalimah yg satu..doakan kami sntiasa dalam redha Illahi..

Amin Baek November 2, 2009 at 2:03 PM  

sabahan muslim..waa..hahaha

umairzulkefli November 2, 2009 at 2:42 PM  

semoga ukhuwah kekal hingga ke syurga...

AhMiEzZ November 2, 2009 at 3:21 PM  

ana bukan ikhwah antum lagi ke? T_T

umairzulkefli November 2, 2009 at 3:36 PM  

siapa pula yang berkata begitu...
huhu~~

s.hazira November 2, 2009 at 3:48 PM  

naiss one...besnyee klo ad shabat yg ade ngn kite bile susah n senang~

Penunggang Bruang Bertopeng November 2, 2009 at 5:42 PM  

Muka farul kalau ambil dari sudut mana pun tetap sama.
Farul, antum xleh kawen lagi la, mama xbagi. hehe.
Akh umair, bile nak citer pasal ana nie?
Ok...da flush.

umairzulkefli November 2, 2009 at 5:56 PM  

penuggang beruang bertopeng...
antum nk ana cerita pasal ape ye...
hurm...
nnt ana tgk...
kalo ade idea ana tulis ye...
(habislah..nnt sume ikhwah mntk aku tulih cerita psl depa...)

umairzulkefli November 2, 2009 at 6:23 PM  

hah, si malikul ummah...
menghantar post2 yang pelik...
seb baik dia sambung...

huhu~~

sblum tu...antum sape ye?

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

..::Inspirasi::..

Siapakah Penulis Yang Baik?

Penulis yang baik adalah yang penulisannya memberikan kesan kepada jiwa insan. Seterusnya, penulis itu mampu menjadi inspirasi, contoh, qudwah kepada pembacanya.

Akhirnya sekali, dia tidak akan hanya tersekat dalam alam penulisan, bahkan di alam realiti dia tetap mampu menjadi satu model kepada ummat.

Penulis Yang Terbaik

Tips 1: Hubungan Dengan Allah SWT

Ya, hubungan dengan Allah SWT. Seorang yang hendak menjadi penulis yang terbaik perlulah menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Mencintai perintah-Nya dan melaksanakannya. Membenci kemungkaran ke arah-Nya dan mencegahnya. Tidak melekatkan diri kepada apa yang Allah murka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti diri di hadapan-Nya.

Kenapa hubungan dengan Allah SWT itu diletakkan yang pertama?

Banyak sebab. Tapi, antara sebab yang utama adalah, kita hendak menulis sesuatu yang memberi kesan pada jiwa insan. Justeru, apakah logik kita tidak meminta kepada Yang Membolak Balikkan Jiwa Insan? Kita perlu sedar bahawa, Allahlah TUAN kepada Hidayah. Bukankah adalah perkara yang normal kita tunduk kepada-Nya agar dia membantu kita? Sedang kita ini tidak mampu memberikan hidayah walau kepada orang yang kita cintai.


Sesungguhnya kau tidak akan mampu memberikan hidayah kepada orang yang kau cintai, tetapi Allah lah yang memberikan hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki…” Surah Al-Qasas ayat 56.

Tips 2: Kerendahan Hati
Seorang yang ingin menggerakkan dirinya menjadi penulis yang baik, perlulah mendidik jiwa dan hatinya untuk sentiasa rendah. Rendah di sini adalah merasa kerdil di hadapan Allah SWT. Ini untuk menjaga keikhlasan, mengelakkan diri dari riya’, ujub, takabbur.
Riya’, ujub, takabbur, semua itu adalah hijab dalam amalan. Ia membuang keberkesanan penyampaian kita. Sifat-sifat mazmumah itu akan menyebabkan perjalanan penulisan kita juga terpesong. Nanti kita akan rasa cepat hendak membantah pendapat orang lain, tidak boleh ditegur, rasa senang nak menyalahkan orang dan sebagainya.

Kerendahan hati sangat penting dalam menjamin kebersihan perjalanan penulisan kita.

Apakah hati yang hitam mampu mencahayakan hati yang lain?

Tips 3: Dahagakan Ilmu
Kita tidak mencari ilmu seperti orang yang sudah kekenyangan. Maka kita akan rasa malas untuk menambah ilmu apabila kita rasa diri kita sudah penuh. Seorang penulis perlu sentiasa merasakan dirinya tidak cukup. Maka dia akan bergerak untuk mengisi dirinya dengan pelbagai ilmu.

Ilmu penulisan, ilmu-ilmu asas kehidupan, ilmu bahasa, ilmu realiti, dan bermacam-macam ilmu lagi.

Penulis perlu sedar bahawa, seseorang yang tidak mempunyai apa-apa, tidak akan mampu memberikan apa-apa.

Maka seorang penulis perlu mempunyai ‘apa-apa’ untuk menulis.

Amatlah penting bagi seorang penulis untuk mengekspansikan capaian ilmunya. Ilmu bukan sekadar di dalam kelas, di dalam buku teks. Bahkan seluruh kehidupan ini mampu dijadikan sumber ilmu pengetahuan. Semuanya boleh diambil dan diterjemahkan kepada idea.

Banyak membuat kajian, banyak membuat pembacaan, banyak bertanya, banyak memerhati dan banyak berfikir. Ilmu-ilmu yang berjaya diraih, insyaAllah akan mampu menjadi ‘trigger’ kepada idea.

Tips 4: Disiplin

Tidak akan mampu seseorang itu menjadi penulis yang terbaik tanpa disiplin. Perlu ada disiplin dalam menulis. Perlu juga ada disiplin dalam mengimbangi kehidupan sebagai penulis dan sebagai pelajar, pekerja, anak, bapa, ibu dan sebagainya.

Sebab itu, apa yang saya selalu lakukan dalam hal disiplin ini adalah JADUAL.

Susun waktu. Sesungguhnya Allah tak akan memberikan manusia 24 jam sekiranya 24 jam itu tidak cukup untuk manusia. Tetapi manusialah yang tidak menggunakan 24 jam itu dengan sebaik-baiknya. Sebab itulah kita sering merasakan kita tidak mampu melaksanakan kerja.


Tips 5: Istiqomah
Seorang penulis yang terbaik itu, mencapai tahapnya yang tertinggi adalah apabila dia istiqomah. Bukannya bila pelawat website, blog sudah mencapai juta, dia mula bermalas-malasan.

Orang kata, hendak menjadi juara itu tidak sesusah hendak mengekalkan kejuaraan.

Penulis yang mampu menjadi contoh adalah penulis yang istiqomah.

Istiqomah dalam penulisannya. Istiqomah pula dalam menjaga peribadinya dalam menjadi qudwah kepada ummah.

Penutup

Saya tak rasa gembira kalau pembaca membaca penulisan saya, kemudian dia rasa seronok-seronok,tanpa membawa apa-apa daripada penulisan saya ke dalam kehidupannya.

Pada saya, seorang penulis itu bukan seorang penghibur.

Penulis adalah yang membina ideologi ummah, memimpin pemikiran ummah.

Justeru, penulis yang berjaya, adalah penulis yang penlisannya mampu memberikan kesan kepada kehidupan manusia.


~Hilal Asyraf ~

ms.langitilahi.com

  © Blogger template template alfatih by alFatihtudio 2009

Back to TOP