Sep 16, 2010

Cerpen : Menangislah

Pernahkan kita menangis?
Mengapa kita menangis?
Mari muhasabah diri kita.

Sama-sama hayati cerpen ini. Semoga Allah redha dengan kita.
Terimalah : 

Menangislah




Suasana surau sepi. Yang kedengaran cuma bunyi putaran kipas siling di sudut hadapan masjid. Seseorang sedang duduk bersila di situ. Tangannya menongkat badannya ke belakang. Sesekali jam elektronik di dinding masjid diperhatikan. 7:15PM.

'Sekejap lagi masuk waktu Maghrib. Mana semua orang ni?'

"Assalamu'alaikum!" Tiba-tiba kedengaran suara dari belakang.

"Wa'alaikumussalam Warahmatullah." Dia menoleh. Kelihatan seseorang berkopiah hitam berdiri di belakang dengan wajah yang tersenyum.

"Awal datang? Seorang sahajakah?"

"Taklah. Bertiga." Imran menjawab selamba. Yang berkopiah menoleh ke kiri ke kanan. Kelihatan sedikit jambangnya yang nipis. Namun tetap kemas dan terurus.

"Siapa lagi dua orang tu? Tak nampak pun?"

"Lagi dua tu bukan orang, malaikat pencatat kiri dan kanan." Dia tersenyum. Sambil membetulkan duduknya.

"Owh, kalau macam tu ramailah yang ada dalam surau ini sebenarnya kan?" Yang berkopiah terus tersenyum. Sesekali membetulkan letak kopiahnya. Dia menghulurkan tangan.

"Nama aku Ismail. Semester 4. Mechanical. Kau?"

"Imran. Semester 3. Avionics."

"Okay Imran. Aku nak azan sekejap ye."

Imran mengangguk. Ismail bergerak ke mikrofon. Tidak lama kemudian azan berkumandang. Hati-hati yang masih ingin membesarkan Allah mencetuskan impuls dalam otaknya yang kemudiannya menggerakkan otot-otot kakinya untuk bergerak ke surau kampus. Namun sebahagian besarnya lebih membesarkan perasaan mengantuk dan terus memekakkan telinga dan membatukan diri di atas ranjang.

Ismail melantunkan iqamah. Lalu seorang pelajar senior bergerak ke hadapan mengimamkan solat. Solat didirikan penuh takzim. Imran berada di saf paling hadapan berhampiran dengan imam. Imam membacakan Surah An-Naba'. Sesampainya di ayat yang ke-21, "Inna jahannama kaanats mirshooda.."
Tiba-tiba Imran terasa makmum di sebelah kanannya menggeletar. Imran mula memberi perhatian kepada orang di sebelahnya itu.

'Eh, dia menangis?' Hatinya bertanya-tanya. Hatinya cuba menghayati bacaan imam. Namun kelemahannya menguasai bahasa Arab menyebabkan penghayatannya terbatas. Makmum disebelahnya terus-terusan menangis sehingga imam menamatkan bacaan.

Selesai solat Imran duduk bersendirian bersandar di sebuah tiang. Tangannya memegang terjemahan Al-Quran. Tafsir Surah An-Naba' menjadi pilihannya.


Sesungguhnya neraka Jahannam itu (padanya) ada tempat pengintai, [21]


lagi menjadi tempat kembali bagi orang-orang yang melampaui batas,[22]

mereka tinggal di dalamnya berabad-abad lamanya,[23]

mereka tidak merasakan kesejukan di dalamnya dan tidak (pula mendapat) minuman,[24]

selain air yang mendidih dan nanah,[25]

sebagai pambalasan yang setimpal.[26]

Sesungguhnya mereka tidak berharap (takut) kepada hisab,[27]

dan mereka mendustakan ayat-ayat Kami dengan sesungguh- sungguhnya.[28]

Dan segala sesuatu telah Kami catat dalam suatu kitab. [29]

Karena itu rasakanlah. Dan Kami sekali-kali tidak akan menambah kepada kamu selain daripada azab.[30]

'Allah...aku tak pernah tahu maksud surah ini. Abang tadi boleh menangis mendengarnya. Macam mana aku?'

"Tak balik bilik Imran?" Ismail muncul menghentikan lamunannya.

"Tunggu sampai Isya' rasanya. Kau?"

"Aku pun sama. Bilik kau di mana?"

"Putera 3. 03-00-04. Kau?"

"Putera 2. 02-03-02"

"Wah, jauhnya. Tingkat paling atas pula tu. Sanggup kau turun ya?"

"Allah tiap-tiap hari bagi kita oksigen untuk kita, tak pernah mengeluh. Jantung kita dia degupkan setiap saat, tak pernah rasa penat. Tiba-tiba kita kata penat pula nak turun sembah dia. Sehari lima kali sahaja. Tidak pelikkah?" Katanya sambil tersenyum.

"Betul juga. Aku yang duduk ground floor ini pun jarang pergi surau. Nak dapat seminggu 3 kali pun susah. Malu dengan kau."

"Apa yang nak dimalukan. Lepas ini bolehlah kita jumpa-jumpa selalu di sini. Semoga Allah semakin redha dengan kita. Tahu kan salah satu golongan yang mendapat naungan Allah di akhirat kelak?"

Imran menjungkit bahu menghantar isyarat 'Tidak tahu.'

"Orang yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid."

"Allah nak ke bagi naungan dia pada orang macam aku ya? Layakkah aku? Aku ni bukannya baik pun. Selalu buat benda-benda mengarut sahaja. Dosa maksiat semuanya dah sebati dalam hidup aku. Aku banyak dosa Ismail."

"Imran, dalam mencari kebaikan dan mengejar syurga tiada istilah layak atau tidak. Yang ada cuma mahu ataupun tidak. Sebab itu adanya peribahasa, 'Hendak seribu usaha, tak hendak seribu dalih'. Kalau kita mahu redha dan syurga Allah, makanya kita kenalah banyakkan melanggah ke arahnya dari dunia lagi. Itu kalau kita hendaklah. Kalau tidak, tak dapeklah den nak nolongnye." Ismail meniru loghat Negeri Sembilan.

"Owh, macam mana nak terus melangkah ke syurga?"

"Melangkah ke syurga perlu dengan keimanan. Keimanan itu perlu dibina. Dan tak mudah nak membinanya. Kita akan diuji. Kau cuba baca Surah Al-Ankabut,Surah ke 29 ayat 2 dan 3."

Imran menyelak helaian terjemahan Al-Quran di tangannya.

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
[Q.S. Al-Ankabut, 29:2-3]

Sebab itu kita kena sentiasa diperingatkan dengan pesanan-pesanan daripada ayat Al-Quran dan hadis nabi. Sekali lagi, kalau kita nak kekal melangkah ke syurga dalam keimanan. Kalau tak mahu?"

"Tak dapeklah den nak nolongnye." Imran kembali mengajuk. Mereka tertawa kecil.

"Macam mana pula nak sentiasa diperingatkan tu?" Imran kembali bertanya.

"Kena ada majlis ilmu yang konsisten yang sentiasa mengingatkan kita. Kalau aku dengan kawan-kawan ada buat halaqoh. Seminggu sekali."

"Halaqoh? TV9?"

"Hahaha. Lebih kuranglah. Tapi yang ini kita buat di surau je. Macam usrahla."

"Owh. Biasanya buat bila ya?"

"Biasanya malam-malam, bila semua orang dah habis urusan masing-masing. Dalam pukul 10:30PM. Malam ni ada, insya-Allah. Kenapa?"

"Boleh aku ikut?"

"Alhamdulillah. Mestilah boleh. Bahkan digalakkan!"

Malam itu sepuluh pasang alas kaki bersusun rapi di hadapan pintu Surau Syaidina Ali. Di dalamnya terdapat satu lingkaran bulatan yang dipanggil Halaqoh. Malam itu giliran Ismail menjadi pengerusi majlis. Majlis dibuka dengan bacaan Surah Al-Fatihah.

"Sesungguhnya segala puji bagi Allah SWT. Kita memujiNya, meminta pertolongan dan ampunan kepadaNya. Kita berlindung kepadaNya daripada keburukan diri kita dan kesilapan amal-amal kita. Barangsiapa yang diberi petunjuk oleh Allah, maka tiada apa yang mampu menyesatkannya. Namun, barangsiapa yang disesatkan oleh Allah maka tiada yang mampu memberikannya petunjuk. Mari sama-sama kita meyakini bahawa tiada tuhan yang yang layak untuk disembah melainkan Allah, tiada sekutu baginya. Dan mari kita menyakini bahawa Muhammad itu hamba Allah dan RasulNya."

Ismail memulakan majlis dengan penuh semangat dan mengajak agar setiap yang hadir mengikhlaskan niat agar segala yang dijalani sepanjang pertemuan tersebut membuahkan pahala yang bakal menjadi bukti mereka di hadapan Allah SWT kelak. Bukti bahawa mereka telah berusaha untuk mendekatkan diri kepadaNya dan memperjuangkan agamaNya.

Majlis diteruskan dengan tilawah Al-Quran. Setiap orang membaca satu muka. Imran membaca muka surat 309. Setibanya ayat yang ke 58 daripada Surah Maryam itu, mereka bersujud tilawah bersama. Imran masih belum terbiasa melakukannya. Dia hanya memerhati.

'Bagusnya mereka ini. Aku tak pernah lagi sujud tilawah. Bagusnya kalau boleh jadi macam mereka.'

Imran meneruskan bacaannya sehingga selesai. Lalu bacaan pada muka surat ke-310 disambung oleh orang di sebelah kanannya. Ketika ayat ke-68 dibacakan, tiba-tiba dia terhenti. Suaranya tersekat-sekat. Imran memerhatikannya.

'Kenapa dia ni? Tadi elok je baca?'

Bacaan diteruskan. Namun setibanya di ayat yang ke-71, Imran dapan merasakan orang di sebelahnya itu menggeletar. Lalu kedengaran suara menahan tangis. Orang itu menangis. Imran jadi teringat peristiwa maghrib tadi.

'Eh, dia inilah makmum di sebelah aku masa maghrib tadi.'

Imran segera menyemak terjemahan ayat yang sedang dibacakan.

Dan berkata manusia: "Betulkah apabila aku telah mati, bahwa aku sungguh-sungguh akan dibangkitkan menjadi hidup kembali?" [66]

Dan tidakkah manusia itu memikirkan bahwa sesungguhnya Kami telah menciptakannya dahulu, sedang ia tidak ada sama sekali? [67]

Demi Tuhanmu, sesungguhnya akan Kami bangkitkan mereka bersama syaitan, kemudian akan Kami datangkan mereka ke sekeliling Jahannam dengan berlutut. [68]

Kemudian pasti akan Kami tarik dari tiap-tiap golongan siapa di antara mereka yang sangat durhaka kepada Tuhan Yang Maha Pemurah. [69]

Dan kemudian Kami sungguh lebih mengetahui orang-orang yang seharusnya dimasukkan ke dalam neraka. [70]

Dan tidak ada seorangpun dari padamu, melainkan mendatangi neraka itu. Hal itu bagi Tuhanmu adalah suatu kemestian yang sudah ditetapkan. [71]

Kemudian Kami akan menyelamatkan orang-orang yang bertakwa dan membiarkan orang-orang yang zalim di dalam neraka dalam keadaan berlutut. [72]

Kemudian kedengaran suara mereka yang lain turus menahan tangisan. Imran jadi semakin terkesima.

'Ya-Allah, beginikah orang-orang yang dekat kepadaMu? Mudah sekali mereka menangis. Kurniakanlah aku hati yang mudah menangis mendengar ayat-ayatMu Ya-Allah...' Hatinya bergetar. Imran terus melayan perasaannya.

Sesi seterusnya adalah Tadabbur Al-Quran. Mentadabburi ayat Al-Quran adalah mengambil pengajaran daripada ayat-ayat Al-Quran. Orang di sebelahnya itu mentadabburi ayat yang ke-71.

"Ikhwahfillah sekalian. Para sahabat adalah orang-orang yang sangat peka dan sensitif dengan ayat-ayat Al-Quran. Setiap kali ayat diturunkan, mereka merasakan bahawa kepada merekalah ayat tersebut ditujukan. Ketika Ibnu Mas'ud RA mendengar ayat yang ke-71 ini, beliau takut sehingga pengsan. Setelah tersedar dan mendengar bacaan tersebut, sekali lagi beliau pengsan. Bayangkan sahabat mulia pendamping Rasulullah SAW tersebut. Beliau amat takut dengan neraka. Sedangkan beliau adalah sahabat yang mulia. Yang berjuang bersama-sama dengan Rasulullah. Tetapi bagaimana dengan kita?"

Imran mendengar penuh saksama. Seumur hidupnya itulah kali pertama dia mendengar ada orang yang sebegitu takutnya dengan azab Allah. Mendengar ayat Al-Quran sehingga pengsan!

"Kita mungkin juga menangis. Tetapi kebanyakan tangisan kita tangisan murahan. Orang yang ditinggalkan kekasihnya menangis. Orang yang kehilangan hartanya menangis. Orang yang gagal dalam peperiksaan menangis. Namun tangisan itu tidak berharga. Tangisan itu kerana dunia. Tangisan yang berharga adalah kerana Allah. Abu Hurairah RA meriwayatkan,

Ketika turun ayat “afamin haadzal hadiitsi ta’jabuun” Ahli Shuffah berkata: “innaa lillah wainnaa ilaihi raji’un”. Kemudian mereka menangis hingga pipi mereka penuh dengan air mata. Ketika Rasulullah mendengar tangisan mereka, beliaupun menangis bersama mereka, maka akupun menangis. Maka Rasulullah SAW bersabda:

"Tidak akan masuk neraka orang yang menangis karena takut kepada Allah dan tidak akan masuk syurga orang terus menerus maksiat kepada Allah. Sekiranya kamu tidak berdosa pasti Allah akan mewafatkanmu dan Dia akan mendatangkan satu kaum yang berdosa kemudian mengampuni dan menyayangi mereka. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun dan Maha Penyayang"

"Kita yang jauh lebih banyak melakukan dosa ini sepatutnya merasakan ayat ini jauh lebih tepat mengenai batang hidung kita. Dosa-dosa yang kita lakukan, sudahkah terampuni. Amal-amal yang kita lakukan, apakah diterima? Bayangkan kita tidak layak masuk ke syurga kerana sikitnya amal kita. Bayangkan bagaimana ngerinya jika kita digiring ke neraka? Na'uzubillah. Ikhwahfillah, menangislah tatkala membaca Al-Quran. Menangislah, kerana itu sunnah!"

Imran tidak dapat menahan tangisnya lagi. Badannya menggeletar. Air matanya mencurah-curah. Dia menekup wajahnya.

'Ya-Allah..aku banyak dosa! Jangan tarik aku ke neraka Ya-Allah! Aku ingin bertaubat. Ampuni aku Ya-Allah.' hatinya bermunajat lirih.


Dia menangis semahu-mahunya. Dia terkenang dosa-dosanya. Maksiat-maksiat serta ketelanjurannya terbayang-bayang dalam fikirannya.Ismail mengusap-ngusap bahunya menenangkannya. Imran tetap terus menangis. Hatinya hiba. Dia ingin berubah. Kini hatinya menangis. Dan tangisannya itu kerana Rabbnya. Tangisannya bukan lagi tangisan murahan. Tangisan yang mampu memadamkan gejolak api neraka.

Hati-hati lain yang menyaksikannya turut bertasbih sedalam-dalamnya. Malam itu Surau Syaidina Ali mendapatkan seorang lagi tetamu tetapnya.


-umairzulkefli-
Baiti Jannati
Taman Mesra, Kajang
9:27AM
16 September 2010


~End Of Post~
Share

9 comments:

Nadzipah September 16, 2010 at 8:50 PM  

jazakallah atas cerpen ni..
benar2 terusik hati..
moga kita semua menangis kerana ALLAH..bukan sebab duniawi yang lain..
moga terus diberi idea yg mmpu membuka mata sesiapa yg membacanya..insya-ALLAH..

NidzamYatimiRamli September 16, 2010 at 11:00 PM  

jzkk atas bingkisan ini. menarik. meginsafkan. semoga kita memperoleh hidayah dan taufik dari Nya..

semoga dikurnia idea-idea menarik bertrusan utk terus berkarya..

=)

farahzulaikha September 18, 2010 at 11:50 AM  

Bismillah. Karangan yang baik. Antara contoh yang indah cara berinteraksi dengan Al-Quran. Ianya bak surat cinta dari Tuhan, penuh dengan kata bijaksana dan juga teguran. Penghibur buat hati yang kesusahan dan penguat buat hati yang lemah.

Imbas kembali surah Al-Anfal ayat ke-2. Hati-hati yang terpilih itu pasti merasa gentar apabila mendengar nama Allah dan akan meningkat imannya apabila mendengar kalimah-kalimah cinta itu.

Semoga hadir rasa cinta pada Al-Quran dalam diri kita semua.

Walluhu'alam.

Unknown September 18, 2010 at 4:13 PM  

Salam.

I'm voting this for SINERGI 3rd edition.

elya khadijah September 23, 2010 at 2:38 PM  

salam..

minta izin utk share dgn sahabt2 ana..

nurlisa kamal November 4, 2010 at 10:39 PM  

maka menangislah.
setiap titis air mata itu bakal menjadi perisai api nerakanya kelak andai kau menangis keranaNya.

teringin juga sampai ke tahap menangis apabila terdengat alunan ayat al quran yang menyentap tangkai jiwa.

aduh, banyak lagi kekurangan diri ini.

terima kasih untuk perkongsian cerpen ni.

mata pena itu sesungguhnya lebih tajam apabila diaash dengan batu asahan bernama dakwah.

teruskan wahai umair~!

Fakhrullah Bin Mawardi December 5, 2010 at 12:45 AM  

jika kita tak mampu menangis krn Allah, maka menangislah kerana ketidakmampuan kita itu..Amin..

shida February 11, 2011 at 5:41 AM  

Subhanallah..sangat indah penceritaannya..mohon share di fb n blog..thnks

Bintu Samad July 23, 2011 at 3:19 PM  

syukran atas peringatan yg sgt menyentuh atie ini..smOge Allah memberi hidayah-Nya kepada kita..amin

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

..::Inspirasi::..

Siapakah Penulis Yang Baik?

Penulis yang baik adalah yang penulisannya memberikan kesan kepada jiwa insan. Seterusnya, penulis itu mampu menjadi inspirasi, contoh, qudwah kepada pembacanya.

Akhirnya sekali, dia tidak akan hanya tersekat dalam alam penulisan, bahkan di alam realiti dia tetap mampu menjadi satu model kepada ummat.

Penulis Yang Terbaik

Tips 1: Hubungan Dengan Allah SWT

Ya, hubungan dengan Allah SWT. Seorang yang hendak menjadi penulis yang terbaik perlulah menjaga hubungannya dengan Allah SWT. Mencintai perintah-Nya dan melaksanakannya. Membenci kemungkaran ke arah-Nya dan mencegahnya. Tidak melekatkan diri kepada apa yang Allah murka dan sentiasa berusaha mempertingkatkan kualiti diri di hadapan-Nya.

Kenapa hubungan dengan Allah SWT itu diletakkan yang pertama?

Banyak sebab. Tapi, antara sebab yang utama adalah, kita hendak menulis sesuatu yang memberi kesan pada jiwa insan. Justeru, apakah logik kita tidak meminta kepada Yang Membolak Balikkan Jiwa Insan? Kita perlu sedar bahawa, Allahlah TUAN kepada Hidayah. Bukankah adalah perkara yang normal kita tunduk kepada-Nya agar dia membantu kita? Sedang kita ini tidak mampu memberikan hidayah walau kepada orang yang kita cintai.


Sesungguhnya kau tidak akan mampu memberikan hidayah kepada orang yang kau cintai, tetapi Allah lah yang memberikan hidayah kepada sesiapa yang dia kehendaki…” Surah Al-Qasas ayat 56.

Tips 2: Kerendahan Hati
Seorang yang ingin menggerakkan dirinya menjadi penulis yang baik, perlulah mendidik jiwa dan hatinya untuk sentiasa rendah. Rendah di sini adalah merasa kerdil di hadapan Allah SWT. Ini untuk menjaga keikhlasan, mengelakkan diri dari riya’, ujub, takabbur.
Riya’, ujub, takabbur, semua itu adalah hijab dalam amalan. Ia membuang keberkesanan penyampaian kita. Sifat-sifat mazmumah itu akan menyebabkan perjalanan penulisan kita juga terpesong. Nanti kita akan rasa cepat hendak membantah pendapat orang lain, tidak boleh ditegur, rasa senang nak menyalahkan orang dan sebagainya.

Kerendahan hati sangat penting dalam menjamin kebersihan perjalanan penulisan kita.

Apakah hati yang hitam mampu mencahayakan hati yang lain?

Tips 3: Dahagakan Ilmu
Kita tidak mencari ilmu seperti orang yang sudah kekenyangan. Maka kita akan rasa malas untuk menambah ilmu apabila kita rasa diri kita sudah penuh. Seorang penulis perlu sentiasa merasakan dirinya tidak cukup. Maka dia akan bergerak untuk mengisi dirinya dengan pelbagai ilmu.

Ilmu penulisan, ilmu-ilmu asas kehidupan, ilmu bahasa, ilmu realiti, dan bermacam-macam ilmu lagi.

Penulis perlu sedar bahawa, seseorang yang tidak mempunyai apa-apa, tidak akan mampu memberikan apa-apa.

Maka seorang penulis perlu mempunyai ‘apa-apa’ untuk menulis.

Amatlah penting bagi seorang penulis untuk mengekspansikan capaian ilmunya. Ilmu bukan sekadar di dalam kelas, di dalam buku teks. Bahkan seluruh kehidupan ini mampu dijadikan sumber ilmu pengetahuan. Semuanya boleh diambil dan diterjemahkan kepada idea.

Banyak membuat kajian, banyak membuat pembacaan, banyak bertanya, banyak memerhati dan banyak berfikir. Ilmu-ilmu yang berjaya diraih, insyaAllah akan mampu menjadi ‘trigger’ kepada idea.

Tips 4: Disiplin

Tidak akan mampu seseorang itu menjadi penulis yang terbaik tanpa disiplin. Perlu ada disiplin dalam menulis. Perlu juga ada disiplin dalam mengimbangi kehidupan sebagai penulis dan sebagai pelajar, pekerja, anak, bapa, ibu dan sebagainya.

Sebab itu, apa yang saya selalu lakukan dalam hal disiplin ini adalah JADUAL.

Susun waktu. Sesungguhnya Allah tak akan memberikan manusia 24 jam sekiranya 24 jam itu tidak cukup untuk manusia. Tetapi manusialah yang tidak menggunakan 24 jam itu dengan sebaik-baiknya. Sebab itulah kita sering merasakan kita tidak mampu melaksanakan kerja.


Tips 5: Istiqomah
Seorang penulis yang terbaik itu, mencapai tahapnya yang tertinggi adalah apabila dia istiqomah. Bukannya bila pelawat website, blog sudah mencapai juta, dia mula bermalas-malasan.

Orang kata, hendak menjadi juara itu tidak sesusah hendak mengekalkan kejuaraan.

Penulis yang mampu menjadi contoh adalah penulis yang istiqomah.

Istiqomah dalam penulisannya. Istiqomah pula dalam menjaga peribadinya dalam menjadi qudwah kepada ummah.

Penutup

Saya tak rasa gembira kalau pembaca membaca penulisan saya, kemudian dia rasa seronok-seronok,tanpa membawa apa-apa daripada penulisan saya ke dalam kehidupannya.

Pada saya, seorang penulis itu bukan seorang penghibur.

Penulis adalah yang membina ideologi ummah, memimpin pemikiran ummah.

Justeru, penulis yang berjaya, adalah penulis yang penlisannya mampu memberikan kesan kepada kehidupan manusia.


~Hilal Asyraf ~

ms.langitilahi.com

  © Blogger template template alfatih by alFatihtudio 2009

Back to TOP